En anden ofte annonceret rabat er ’mail-in rebate’ som adskiller sig fra de gængse rabatkuponer ved at man ikke får rabatten med det samme, men kan få et specifi-ceret beløb retur ved at indsende diverse ’købs-beviser’ til firmaet.
Hvad man skal indsende varierer en del, men er oftest en bon, stregkoden fra produktet (lidt upraktisk hvis det er f.eks. shampoo!) og måske et særligt skema fra firmaet. Hvornår man skal indsende er en endnu større jungle; det kan være indenfor 30 dage efter købet eller mere specifikt mellem den 6. og 9. måned efter købsdatoen. Det er især de større rabatter på f.eks. elektroniske varer der operer med en forskudt rabat-returnering – vi antager at ideen er at de fleste glemmer at indløse rabatten, hvorfor firmaet relativt gratis kan love ret store rabatter for at lokke én til at købe hos netop dem.
Vi har kun benyttet os af denne ordning en enkelt gang – at modtage én dollar i rabat på shampoo på denne måde er simpelthen ikke umagen værd, når vi også lige skal bruge et frimærke på at sende kuponerne ind! Men da Tue købte sin mobiltelefon på denne måde fik han omhyggeligt indsendt stregkode fra æsken, kopi af bon, bevis for at han havde beholdt mobil-abonnementet og betalt de første to regninger, og så sendte firmaet da også pænt en check retur. Systemet virker altså, men hold da op et bureaukrati - både for forbrugeren naturligvis men da især for firmaet der vel skal have en hel afdeling til at sidde og tjekke boner og stregkoder inden de vil sende en check* retur.
* Den udprægede check-kultur der er herovre er også et emne for sig, men får vist lige sit eget blog-indlæg.
18 februar 2008
Send-ind rabat
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar